Blog Posts - Info Tazkirah



Diet Rasulullah SAW

Mari kita kenali cara diet Rasulullah S.A.W. :) Rasullulah juga gemar makan dalam dulang bersama-sama sahabat baginda :)    Antara lain diet cara Rasulullah SAW adalah makan makanan yang seimbang, makan perlahan-lahan, sederhana serta  berko...
by Gigitan Cinta on Jul 25, 2013

Amalan Sunat Di Bulan Sya'aban

Dari Aisyah r.a katanya: Rasulullah SAW sering berpuasa sehingga kami mengira bahawa baginda akan berpuasa seterusnya. Dan baginda sering berbuka sehingga kami mengira beliau akan berbuka terus. Dan aku tidak pernah melihat baginda berpuasa terus...
by Gigitan Cinta on Jun 22, 2013

Bolehkah Bergurau Atau Berlawak Dalam Islam?

April Fool, atau hari lawak berjenaka memang popular bukan saja di negara Barat, malah makin mula menular dalam kalangan masyarakat khususnya yang beragama Islam. Ya, Islam tak pernah melarang untuk bergurau senda atau bergelak ketawa tetapi ianya ti...
by Gigitan Cinta on Mar 31, 2013

Kesepakatan Dalam Berdakwah: Jemaah Gangster

Dalam sedar atau tidak, walaupun beragama Islam, masyarakat kadang2x membahagikan diri masing2x kepada pelbagai 'kumpulan' tertentu. 'Kumpulan' yang dimaksudkan di sini ialah kelompok orang yang hanya mahu mengajar orang lain dan mahu orang lain hany...
by Gigitan Cinta on Mar 24, 2013

Ustaz Azhar Idrus: Pemilihan Pemimpin Perlulah Tepat

SinarHarian:KOTA BHARU- Rakyat negeri ini dinasihatkan pilih pemimpin yang tepat untuk mendidik masyarakat dan menjadi pemangkin kepada pembentukan sahsiah jati diri yang berguna. Penceramah tersohor, Ustaz Azhar Idrus berkata, pemilihan pemimpin ya...
by Gigitan Cinta on Mar 23, 2013

Garis Panduan Dalam Menuntut Ilmu

Selalu kita dengar tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana dengan ilmulah manusia dipandang tinggi. Malah, dalam Islam, ia menjadi kewajipan buat semua orang untuk menuntut ilmu. Sabda Rasullullah S.A.W. ; "Menuntut ilmu itu adalah wajib ke at...
by Gigitan Cinta on Mar 21, 2013

Kemanakah Perginya Air Mandian Jenazah Rasulullah S.A.W?

Syeikh Mutawalli Sya'rawi-Kealiman yang dikagumi, pemergian yang ditangisi Syeikh Mutawalli Sya'rawi dilahirkan pada 15 April 1911/12 Rabiulakhir 1328H di Daqadus, daerah Mit Ghamir, Negeri Daqaliyyah, Mesir. Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Muta...
by Gigitan Cinta on Mar 8, 2013

Al-Quran: Hiasan Atau Diari Kehidupan?

"Sayang, tengok nih. Cantiknya Al-Quran ni. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil. "Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli ni?" balas Nabil. Mereka sedang as...
by Gigitan Cinta on Feb 3, 2013

Golongan Manusia Yang Didoa Para Malaikat

Gambar Hiasan Sepertimana kita ketahui dan percayai, rukun iman mengandungi 6 perkara dan salah satunya ialah Percaya Kepada Malaikat. Allah telah menetapkan setiap malaikat mempunyai tugas masing-masing dan ada diantara malaikat yang dberi tugas un...
by Gigitan Cinta on Jan 19, 2013

15 Maksiat Yang Menurunkan Bala Dari Allah S.W.T

Kalu dilihat umat zaman sekarang, banyak sangat kezaliman, ketidakadilan, penindasan, penderaan, gejala sosial dan penzinaan berlaku sehingga benda tue dilihat menjadi kebiasaan, Subnaallah...Kalu dilihat di Malaysia sendiri, kes zina dan buang anak...
by Gigitan Cinta on Jan 13, 2013

Mengapa Semut Berhenti Ketika Bertemu Semut Lain

Mengapa Semut Berhenti Sejenak Jika Bertemu Dengan Semut Lainnya? Mengapa semut akan berhenti sejenak jika bertemu/berpapasan dengan semut lainnya? Semut yang terlihat “mengadu kepala” saat bertemu itu sebenarnya sedang berkomunikasi. T.C. Schn...
by Gigitan Cinta on Nov 14, 2012

Islam Debat: Kahwin Muda

Perkahwinan Muda Syafiq dan Yana Yang Heboh Baru-Baru Ini Assalamualaikum pembaca awanibiru sekalian, kali ini En.Koala mahu bagi sedikit info tazkirah dan juga info masa kini berkenaan perkahwinan. Diharapkan selepas membaca anda mampu selidik m...
by Gigitan Cinta on Sep 17, 2012

Subhanallah, Wanita Bangkit Lawan Rejim Bashar!

APABILA kebangkitan Syria bermula, Fatima Zahra menghantar kelima-lima anaknya untuk menyertai pasukan pemberontak untuk menentang tentera kerajaan pimpinan Presiden Syria, Bashar al-Assad. Bukan itu sahaja, dia berusaha mencari jalan untuk melakukan...
by Gigitan Cinta on Sep 10, 2012

Ayat Kursi Penyelamat Gadis Ini Daripada Dirogol

Kisah benar ini berlaku di US. Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil j...
by Gigitan Cinta on Sep 10, 2012

Tips Kerja oleh Dr.Fadhilah Kamsah

“Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan ‘biasa’ dan ada datang dengan perasaan serba tak kena.. Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan ‘biasa’ saja, hasilnya adalah...
by Gigitan Cinta on Aug 13, 2012

Tips Kekal Cergas Di Bulan Ramadhan

"Wahhhh! tak laratnya nak buat kerja. Ottomen,help me!" HeHe..letih bebeno gaya berpuasa ye? Alala kesiannya dia. Nak jadi superman atau superwoman macam hari-hari biasa tak? Boleh. Soleh. Siapa cakap tak boleh. Tanpa perlu berbuka puasa...
by Gigitan Cinta on Jul 29, 2012

Al-Mubarakah: Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

Disini En.Koala ingin ucapkan Selamat Menyambut Bulan yang penuh barakah, sekiranya ada salah dan silap melalui kata-kata, komen, informasi yang salah atau menyinggung perasaan sesiapa selama ini, En.Koala memohon maaf dari hujung kaki hinggaah hujun...
by Gigitan Cinta on Jul 19, 2012

Komik Bicara Facebook vs. Islam

'Facebook' ataupun 'Muka Buku' merupakan laman sosial yang semakin menjadi ikutan dan dikatakan sebagai keperluan untuk generasi pengguna internet masa kini, hampir 90% rakyat Malaysia mempunyai akaun Facebook itu tidak dikira Twitter lagi... (En.Koa...
by Gigitan Cinta on Jul 11, 2012

Gigitan Kisah: Pemuda Dibelit Ular Ketika Berzina

Semasa melayari berita-berita sensasi di internet, terlintas satu berita yang menarik minat En.Koala, memang dahsyat berita ini. Subhanaallah, itu sahaja yang mampu En.Koala katakan. Berita ini diambil daripada myberita dan En.Koala poskan di sini s...
by Gigitan Cinta on Jul 4, 2012

Gadis Bertemu Ibu Di Neraka

Neraka Itu Panas MIMPI GADIS BERTEMU IBU DI NERAKA Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Ra...
by Gigitan Cinta on Jul 3, 2012


Trending Topics

Close